Skjutne 15-åringen - en förlust för världen?

Säkert vet vi inte allt och inte kommer vi att få det heller, men om vi ändå utgår från att det som kommit fram i media är sanningen så ställer jag mig ändå frågan om det är en förlust att den skjutne 15-åringen är just skjuten? Jag menar - vad är det för människa som förföljer och trakasserar gamla och förståndshandikappade och vad kan det egentligen någonsin bli av en sådant rötägg?

Samtidigt som jag skriver så vill jag bara radera allt för självklart får man inte lov att döda någon. Och visst kan man göra dumma, elaka och vidriga saker när man är 15 och trots allt bli bättre än så när man blir äldre. Värst av allt är det dock för föräldrarna. För dem är det såklart en förlust som är så gigantisk att man inte vill föreställa sig den. Sannolikt är den väl kopplad med ett visst mått av självrannsakan för om de haft bättre koll på vad sonen höll på med och hindrat honom för längesedan hade detta inte hänt.

Men om pappan i den trakasserade familjen istället hade skjutit med saltskott så att de fått sig en rejäl rumpsveda så hade det varit helt rätt. Det är obegripligt vad somliga unga tillåts göra och komma undan med utan att samhällets olika instanser gör något överhuvudtaget.

Och vad hände egentligen i huvudet på den trakasserade pappan, hur kunde han få för sig att skjuta skarpt? Han måste ha fått akut hjärnblödning eller verkligen varit skrämd bortom vett och sans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback