i maktens korridorer

är det ett ja-sägande utan dess like. Det går inte att komma ifrån att bästa sättet att göra karriär är att alltid hålla med och jamsa för alla - inte bara för chefer. Man kommer oerhört mycket längre på att vara halvkompetent och ruskigt trevlig än på att vara ruskigt kompetent och halvtrevlig. Inte så konstigt kanske - men ganska farligt.

Det som visat sig bl a i samband med Tsunami-katastrofen är ju att hela UD:s organisation tycks ha prioriterat människor som följer administrativa regler till punkt och pricka och inte tar egna initiativ. En organisation som mer präglas av rädsla för att göra fel än vilja att göra rätt. Så gick det som det gick också. Helt handfallna när något som inte omfattades av "protokollet" plötsligt inträffade. Fullt av lismande människor som ville göra undvika att göra chefen förbannad hellre än att hjälpa människor i akut och livshotande trångmål.

Nej, fram för civilkurage och initiativkraft!

Folkomröstning om biltullar?

I ledaren i svenskan skriver PJ Anders Linder om dessa nästan 4 miljarder som biltullsprojektet i Stockholm kostat och jämför bl a med att man kan få 4 km motorvägstunnel för samma pengar. Fast där visar han väl just problemet som gör att man satsar på biltullar. Vägar är förbaskat dyra att bygga och kostar dessutom att underhålla.

Sedan tycker jag det är intressant att faktiskt ALLA inblandade aktörer så oreserverat accepterat lobbykraven på folkomröstning om biltullarna. Tänk om vi skulle ha folkomröstning om alla vägar som vi ska bygga? Där alla som är med och betalar får rösta. Hur många tror att det skulle bli ja till de vägar för miljarder skattepengar som man vill byggar runt Stockholm? Som inte bara 2 miljoner stockholmare ska betala utan även 7 miljoner i resten av landet? Hur många tror att Botnia banan skulle bli av? Järnvägsutbyggnad i Trollhättan? osv osv.

Väljer vi inte politiker just för att om man ska folkomrösta i enskilda frågor som t ex infrastruktur beslut så är risken stor att man får ett mycket osammanhängande väg och tågnät.

Och biltullsprojeket är ett infrastruktur projekt - ett alternativ till att bygga mer vägar.

Sedan är det uselt att biltullarna är en statlig skatt med allt som det för med sig av byråkrati, offentlighet och inflexibilitet - men det tar vi en annan gång.

SvDs ledare och Brad Pitts frisyrer

Läste tidningen i morse och funderade i duschen ut ett fint långt och välformulerat inlägg som jag skulle skicka till SvDs ledarskribent. Så jobbar jag i några timmar och tar en liten paus för att surfa. Det slutar med att jag finner mig själv röstandes på Aftonbladet.se på vilken av Brad Pitts frisyrer som är bäst. Snacka om att sikta högt och träffa några meter under marken!