Och hur många har blivit sjuka av ICA:s "skandal" hittills??

Måste säga att jag tycker det är lite hysteriskt i debatten om ICA:s "köttfusk". http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_699453.svd  Reglerna i sig har blivit viktigare än reglernas syfte. Syftet torde rimligtvis vara att köttet inte ska vara dåligt så att man mår dåligt. Om nu ICA köttfuskar enmasse och ingen har blivit sjuk så är väl skandalen snarare att livsmedelsverket (eller vem som nu sätter reglerna) har så hårda regler att vi slänger tonvis med kött i onödan varje år.

Föda upp djur, mata dem, värma ladugården i flera år, skicka på slakt, skicka på styckning, mala, skicka ut i butik och sedan slänga kött som alldeles uppenbarligen går att äta. Snacka om resursslöseri!

Folk i allmänhet verkar helt hysteriska med datummärkning och verkar totalt ha förlorat förmågan att själva bedöma om maten är ätbar eller inte. Dricker ingen mer än jag "för gammal" mjölk flera dagar efter bäst före datum och mår hur bra som helst?






Kommentarer
Postat av: frank

Svar til hysteriskt i debatten...Har läst massor av inlägg både här på internät och i tidninger och du är FAN nog den enda som har fattat vad det handlar om.. Klart det är hela systemet som det är fel på jag jobbar i en Maxi affär som styckare har jobbat i många andra butiker i sverige är utbildat köttmästare i Danmark för 27år sen och jag kan garantere dig att 98% av alla som har med mat och matvaror att göra gör på det viset som framgår av detta tv program, jag blir så jävla förbandat på alla dom här cheferna på ICA och alla dom här kloga personerne som dom aser ind ind i studiet och ska spilla duktiga som han kokken som håld på att svimma när dom visade han denna här pakkekärringen som tog upp kött från golvet,han ska fan inte inbilda mig att om han står på sin resturang och tapper en oxfilet til 6-700kr att han slänger den i soptunnan. Snälla nån svenska folket skärpning......Jag äter kött dagligen med min fru och mina 2 barn på 5 år som skulle ha varit slängt för att datumen har gått utt inte fan bli vi sjuka av det...

2007-12-19 @ 00:23:29
Postat av: Stefan

Äntligen några vettiga kommentarer från folk med sunt bondförnuft !! Före alla hysteriska datummärkningars tikd sade en hemkonsulent till min gamla mor på 1950-talet: Använd näsa o mun, lukta eller smaka på varan, så märkern ni om den är färsk! Själv använde jag för ett år sedan en pkt Kelda grädde som hade passerat bäst före datumet med över ETT ÅR! Den var lika fin, eftersom jag hade förvarat den rätt. Stirra er inte så blinda på datumet, kolla hellre temperaturen i kylarna, hur fraktar du som kund hem varan från butiken. Vad har du för temp i din kyl hemma etc, etc..
Bondförnuft !

2007-12-19 @ 01:11:16
Postat av: seven

Visst är det så. Ingen jag känner skulle slänga en oxfile för att man tappat den i golvet - det går ju utmärkt bra att skölja av den och sedan ska den ju dessutom tillagas - då dör ju ev bakterier. Och fortfarande har jag inte hört talas om en enda människa som blivit dålig av ICAs "köttfusk". Livsmedelsverket - Ändra reglerna! Det pågår ett resursslöseri utan dess like!

2007-12-19 @ 09:44:53
Postat av: m

Ehh.... vänta nu. Det förekommer visst att folk blir sjuka. Jag åkte på matförgiftning för tre veckor sedan efter att ha köpt färdiglagad mat över disk hos ICA.

Enligt statistiken är det vanligast med matförgiftning i hemmet, inte på restaurang. Ofta beror det på felaktig hantering av maten, men ofta handlar det faktiskt om dåliga råvaror. Fast det sällan lätt att bevisa...

Dessutom handlar det inte enbart om risken att bli sjuk - maten förlorar i både smak och näring vid förvaring, mer och mer för varje dag... Det är inte så att den ena dagen är jättebra och sen plötsligt en dag är jättedålig, det är en process under vilken maten gradvis försämras och bakterier växer till. Och denna process är olika snabb för olika råvaror, där exemplevis köttfärs är betydligt känsligare än en bit helt kött.

Tappar du mat på golvet och äter det bums är det en mindre fara än om det får ligga till sig innan maten äts. Då växer bakterierna till och det kan blir riktigt äckligt och faktiskt farligt, i synnerhet för gravida och personer med nedsatt immunförsvar.

Slutligen är det ett ekonomiskt brott att sälja något under falska förespeglingar. Säg att det är gammalt och sälj det billigare i så fall, ljug inte för att kunna ta mer betalt!

Så nej, jag håller inte alls med om resonemanget ovan. Jag är inte beredd att ta risken att bli sjuk eller få äckligare mat med sämre näringsinnehåll än vad jag betalat för, för att ICA ska kunna tjäna ännu mer pengar.

2007-12-21 @ 10:39:50
Postat av: m

Och förresten - du skriver att "sedan ska den ju dessutom tillagas - då dör ju ev bakterier". Kan upplysa om att de toxiner som ev hunnit bildas inte dör, och även dessa kan du bli sjuk av hur döda bakterierna än är.

2007-12-21 @ 10:41:58
Postat av: seven

Även om du blivit sjuk av annan mat du köpt på ICA så har vi fortfarande inte hört något som kan vara i närheten av den epidemi som borde ha orsakats om tonvis med farlig köttfärs sålts.

Jag håller med dig om att det är ohederligt att fuska. Men det är obegripligt att du inte håller med om att det är ett enormt resursslöseri som pågår när stora mängder kött slängs. Jag hävdar fortfarande att reglerna är för rigida.

2007-12-21 @ 10:52:41
Postat av: m

Resursslöseriet får ICA ta på sig, som tar in större kvantiteter i butikerna än de vet att de kan sälja - för att inte riskera en tillfällig dip i intäkterna pga att köttfärsen ibland råkar sälja slut.

Ett annat sätt för ICA att ta ansvar för detta är att inte mala upp för mycket färs åt gången utan efter behov. Det är mer lönsamt så klart att mala upp kopiösa mängder då och då och sen fuska med hållbarheten, men jag menar att ICA ibland borde snegla på lagstiftningen, tänka lite på sina kunder, och inte enbart på sina feta bankkonton...

Resursslöseri är definitivt ett problem. Men det är i detta fall ett problem skapat av ICA, inte av lagstiftningen som är till för att skydda oss konsumenter.

2007-12-21 @ 11:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback