Flyga Drake

image3


Flyga Drake av Khaled Hosseini är en sådan där bok som jag inte blir ett dugg sugen på att läsa när jag ser vad den handlar om.  "En pojkes uppväxt i Afghanistan" - tjena hur relevant och intressant är det för mig? Och så börjar jag ändå läsa för att jag kommit överens med några kompisar. Och så läser jag och läser, och skrattar och lider och blundar mig igenom vissa passager och tjuvläser längre fram för att se om det ändå ska gå bra.

Och boken är bara just sådär fantastiskt - särskilt första halva som handlar just om pojkarnas barndom i Afghanistan. Och så flera månader senare när jag läser om en ensamkommande asylsökande kille som kommit till Sverige så betyder det något för mig när de skriver att han är hazar. Och min förståelse är så mycket större. Precis så är en bra bok - man läser för att den är så bra och så upptäcker man efteråt att man faktiskt vidgat sina inskränkta vyer på köpet.

Nu har den blivit film också  DN - om den är ens en tiondel så bra som boken så vill jag se den. Fast jag kommer nog att få blunda mig igenom vissa delar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback