Torsk på Tradera

För en vecka sedan upptäckte jag Tradera på nätet. En plats där privatpersoner och företag auktionerar ut gamla och nya prylar under en viss tid - ofta flera veckor - till högstbjudande. Sedan dess är jag fast! Jag har köpt gamla kärleksromaner i parti och minut. Men det har jag i och för sig alltid gjort - men förut via begagnat affärer. Vad värre är: jag har börjat köpa prylar jag inte skulle köpt annars. Små söta pärlor. Blomfrön. Konstiga leksaker till barnen.

Helt suveränt är det ju förstås att kunna få ett begagnat gameboy spel för 70 spänn istället för 500 som det normalt kostar. Men om man räknar in alla de timmar som jag surfat runt på Tradera blir det nog ändå en förlust. Men jag surfar vidare i ren häpnad över vad folk säljer (och en del köper); gamla gardiner, gamla telefonkort, begagnade babyfiltar och bröstpumpar, "läckra" underkläder, kondomer (dock ej begagnade), lite olika sladdar, jättefula porslinskatter, gamla almenackor.... Ja listan kan göras oändlig.

Visst är det bra om sådant som annars ligger och skräpar kommer till användning, men det verkar kunna bli rätt dyrt att sälja via Tradera. 1 krona får man betala även om objektet förblir osålt. Och oj så mycket jobb. Somliga verkar dock vara rena försäljningsproffsen. Själv hoppas jag kunna slita mig innan det blir vanebildande.

Nu måste jag sluta för att kolla om jag vunnit mina gameboyauktioner eller inte...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback