Sexistiska kommentarer till 5-åring

Sonen  5 år går på gympa. Mest tjejer i rosa balettdräkter, men ändå några killar. När en tjej säger att några trängde sig före henne säger ena fröken lätt ironiskt "Men det måste väl ha vart några killar då"
De små femåriga (oskyldiga) killarna ser förvånade ut, varför skulle just de vara skyldiga? Har de gjort något dumt som de inte vet om? I detta ögonblick bidrar fröken till att skapa den bild av hur killarna förväntas vara. En av många tusen små, till synes harmlösa kommentarer som bygger upp en trist "klassisk" mansroll.

Gympafröken ställer upp på sin fritid, är jättesnäll, vill väl och är duktig. Kommer jag att påpeka för henne det jag just skrivit ovan? Nej aldrig, risken att det blir fel är 9999 på 10 000. Och hon kommer fortsätta säga det. Hon och tusen andra. Men det stör mig.

Flickan svarade för övrigt: "Nej, det var några tjejer" :-)

Kommentarer
Postat av: Susanna

Jag har redan gjort det i arbetslivet men känner inte av att det blir bättre av att älta klychor och sanningar som alla håller med om.

Postat av: seven

Fast "alla" håller ju verkligen inte med eller ens är det minsta medvetna

2005-09-22 @ 07:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback