Idol-Agnes - vilken produktplacering

Tror ni verkligen på att IDOL 2005 enbart befolkas av folk "från gatan"? ATt ett stort skivbolag skulle satsa tid och resurser rakt ut i blindo och hoppas på det bästa? Det tror inte jag. Visst gör man auditions och visst kommer en och annan otippat vidare, men man gör också ett flertal genomtänkta placeringar av talanger man redan spanat in. För det är ju svårt att hitta ett bättre sätt att marknadsföra en ung kille/tjej som man tror har stor potential än genom ett tv-program med miljoner tittare.

Eftersom IDOL till stor del bygger på drömmen om att "det där kunde varit jag - iallafall nästan" hos folk framför tv:n så talar man givetvis tyst om detta.

Ta segraren Agnes som exempel, vilken smart produktplacering. Rakt igenom programmet har det varit tydligt att Daniel som representerar skivbolaget vill se henne som vinnare. Trots lysande recensioner av juryn röstades hon ändå inte vidare vid de två chanser hon fick i kvalet. Då blev hon juryns wildcard. Sedan har hon rakt igenom fått låtar som passar henne perfekt. Visst hon har fått välja från en lista som alla andra - men hur vet vi att hon inte fått goda råd? I semifinalen var det uppenbart att hon fick låtar som passade henne perfekt och som väcker känslor medan Sibel t ex fick låtar som passade henne sämre.

Nog så viktigt som att sjunga väl och stråla genom rutan är att ha precis rätt framtoning mellan sångframträdandena. Ingen kaxighet eller att överhuvudtaget uttrycka några starka åsikter om någonting som inte är 100% politisk korrekta eller helt oförargliga rekommenderas. Där kan man göra underverk gemon att coacha sin produktplacering bättre än motståndarna.

Visserligen tar man en chans, men den som vinner över produktplaceringen borde ha vissa chanser också. Förra årets produktplacering hette Darin och honom gick det som bekant bra för. Produktplaceringen var lyckad trots att han inte vann.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback