Får tjejer vilj bestämma? - om velpottor och diktatorer

När så bråket på skolan "togs tag i" av lärarna var deras budskap klart: Problemet är att två flickor vill bestämma och då bråkar dem, en har varit ojust och taskig i det bråket, de andra två flickorna har blivit "brickor i ett spel" och mått dåligt.

Jag blir så j-vla trött på att de fullständigt saknar genusperspektiv och ständigt upprepar sina gamla inrotade fördomar. Det är bra att det finns tjejer som vill bestämma, problemet i det här fallet blir ju om de tar till ojusta medel och är elaka för att få som de vill. Det är ett LIKA STORT problem att det finns två flickor som inte kan säga ifrån när någon bestämmer att de ska göra något som de inte vill. Det finns alldeles för många kvinnor som råkat illa ut i livet för att de låter andra bestämma över sig och struntar i att känna efter vad de själva vill.

Men så ser inte skolan på det hela, de stackarna är offer.

Man gör ju dem en stor otjänst med den här vinklingen. Jag tänker fortsätta uppmuntra min tjej till att vilja bestämma (eller det behöver jag inte, men inte trycka ner hennes uppenbara vilja på detta område). Jag tänker också försöka lära henne att det är mycket större chans att man får som man vill om man lär sig att lyssna på andra och sy ihop attraktiva kompromisser (mest attraktiva för en själv förstås ;-))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback